Gebouwenbeheer met virtual reality: bespaar tijd en werk efficiënter

Als vastgoedbeheerder herkent u misschien het volgende:

  • Uw onderaannemer wil weten waar het probleem in uw gebouw precies zit. Hij vraagt of u ‘even’ langskomt om het aan te wijzen;
  • Uw pand staat midden in de stad, op een half uur rijden van uw werkplek en u wilt weten welk type deur u bij de nooduitgang heeft;
  • Uw onderaannemers staat in uw gebouw, maar weet niet welke noodverlichting hij moet vervangen of
  • U wilt snel zien hoe de waterleidingen in uw keuken lopen.

Ongetwijfeld herkent u als gebouwenbeheer deze voorbeelden. Het is een optie om in de auto te stappen om in het gebouw zelf te gaan kijken. Maar, hoeveel tijd bent u dan kwijt? En hoeveel tijd kost het dan om uw onderaannemer te woord te staan?

Gebouwenbeheer en digitale ontwikkelingen

U vraagt zich ongetwijfeld wel eens af of dit niet anders kan. Big data, Internet of Things, cloudoplossingen, augmented reality, virtual reality. Termen die u wel eens langs hoort komen, maar vrijwel nooit in relatie tot vastgoedbeheer en de uitdagingen die dat met zich meebrengt.

Virtueel meekijken in uw gebouw

Het is namelijk tegenwoordig mogelijk om digitaal in uw gebouw (mee) te kunnen kijken. Zo kunt u bekijken hoeveel radiatoren in een ruimte zijn, hoe een leiding door uw keuken loopt of welk type deur u bij de nooduitgang heeft.


VR en gebouwenbeheer: altijd en overal online meekijken in uw gebouwen!


Hoe dit kan? Doordat er van alle aanwezige ruimtes in uw gebouw 3D foto’s zijn gemaakt, kunt u nu eenvoudig digitaal in de ruimte meekijken. Bijvoorbeeld samen met uw onderaannemer, om samen tot een goede oplossing te komen. Gewoon, vanaf uw werkplek met een computer of tablet. Alle data van uw gebouw staat veilig in de cloud en is overal en altijd benaderbaar, zonder dat u daarvoor in de auto hoeft te stappen.

Hoe ziet zoiets eruit?

Wanneer NBIS de ruimtes in uw gebouw inventariseert, dan maken wij gebruik van een scanner.  Hiermee worden 360 graden beelden van uw ruimtes gemaakt, waardoor u digitaal inzichtelijk krijgt welke objecten er zijn en op welke plaats deze te vinden zijn. Ook de elementen en installaties waarvan u nu misschien nog geen informatie hoeft te hebben, worden meegenomen. Dat is wel zo handig voor als u later toch wilt weten hoe een element eruit ziet en welke aantallen in uw gebouw ervan aanwezig zijn.


Stel dat u energie wilt gaan besparen en bewegingsmelders gaat gebruiken voor uw verlichting. Hoeveel heeft u er dan nodig en waar?
NBIS heeft dit voor u digitaal in kaart gebracht, zo kunt u vanaf uw computer precies zien welke aantallen dit zijn. U kunt bovendien de precieze locatie altijd inzien in de 360 graden beelden van het gebouw. Dat is handig, want ook wanneer u geen opdracht heeft gegeven om deze specifieke inventarisatie te maken, dan kunt u toch met één druk op de knop zien over welke elementen u beschikt.


Wilt u weten hoe het inventariseren en in kaart brengen van uw gebouw werkt? Bekijk dan de onderstaande video.

CRM voor vastgoedbeheer: wat zijn de voor- en nadelen van een digitaal dossier?